مجتمع آموزش علوم اسلامی کوثر
 
 
 
 
 
 
 
 برگزاری جلسه هیئت امناء مجتمع آموزش علوم اسلامی کوثر

 مراسم سیاهه زنی ماه محرم در مجتمع کوثر

 برگزاري همايش طلايه داران محرم ويژه مبلغات استان تهران

 برگزاری همایش مودت در مجتمع آموزش علوم اسلامی کوثر

 برگزاری مراسم آئین آغاز سال تحصیلی با حضور حجت‌الاسلام امیر آتشانی در مجتمع کوثر

 برگزاري همايش مودت همزمان با روز مباهله و خانواده اسلامي شنبه 25 شهريور در مجتمع كوثر

 بیانیه حوزه‌های علمیه خواهران برای حضور گسترده در دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری

 بیانیه اساتید و طلاب مجتمع کوثر در محکومیت هتک حرمت به ساحت مقدس ثامن الحجج علی بن موسی الرضا (ع)

 محکومیت اعدام عالم گرانقدر شیخ نمر به دست آل سعود

 بیانیه محکوم کردن کشتار مردم مظلوم یمن

 بیان رهبری درشهادت امیرالمؤمنین(علیه السلام)، مصیبتِ همیشه‌ی زمان

 فضیلت ماه رمضان

 

 

 

اساتید اطلاعیه ها احکام محرم و نا محرم
احکام محرم و نا محرم -[اطلاعیه ها] - جمعه 18 مهر 1393

١
بسم الله الر حمن الر حيم
ا لحمد الله ر ب العا لمين والصلوة والس لام علي محمد و آ له الطاهرين.
حمد خداي راست كه از جهت مصالحي بعضي از زنان را بر بعضي مردان محرم و ازدواج با آنها را حرام و بعضي از زنان را
نامحرم و ازدواج با آنها را حلال دانسته اما بعد از حمد و ثناي پروردگار مدتي بود مايل بودم جزوه مختصري راجع به زنهاي
محرم و نامحرم بنويسم بحمد الله توفيق نصيب شد كه حدود سي مسئله در اين رساله نوشته شود.
و قبل از مسائل محرم و نامحرم با ذكر چند حديث رساله را شروع مي كنم:
حديث اول
قال النبي صلي الله عليه و آله النظر سهم مسموم من سهام ابليس فمن تركها خوفا من الله اعطاه الله ايمانا يجد حلاوته في قلبه
.( (بحارالانوار جلد 104 صفحه 38 حديث 34
حضرت رسول اكرم صلي الله عليه و آله فرمودند نگاه كردن (به نامحرم) تيري است از تيرهاي مسموم شيطان پس كسي كه
نگاه (به نامحرم) نكند از جهت ترس خدا خداوند به او ايماني عطا مي كند كه شيريني اش را در قلبش مي يابد.
حديث دوم
قال رسو ل الله صلي الله عليه و آله من ملاء عينه من حرام ملاء الله عينه يوم القيمة من النار الا ان يتوب ويرجع. (بحار الانوار جل د
.( 104 صفحه 32 حديث 3
حضرت رسول اكرم صلي الله عليه و آله فرمودند كسي كه چشمش ار از حرام پر كند خداوند در روز قيامت چشمش را از
آتش پر م يكند مگر اينكه توبه و باز گشت نمايد.
حديث سوم
قال رسول الله صلي الله عليه وآله من صافح امراة تحرم عليه فقد باء بسخط من الله و من التزم امراة حراما قرن في سلسلة من
.( نارمع الشيطان فيقذ فان في النار. (جلد 104 صفحه 32 بحار الانوار حديث 4
حضرت رسول اكرم صلي الله عليه و آله فرمودند هر كس با زن نامحرمي مصافحه كند يعني دست بدهد به غضب خداوند
رجوع كرده و كسي كه با زن نامحرمي ملازم شود يعني با او ارتباطي بنا كند در سلسله از آتش با شيطان مقرون و نزديك
مي شود پس هر دو در آتش انداخته م يشوند.
حديث چهارم
قال رسول الله صلي الله عليه و آله كل عين با كية يوم القيمة الا ثلاثة اعين عين بكت من خشية الله و عين غضت عن محارم
.( الله و عين باتت ساهرة في سبيل الله. (خصال صدوق ج 1 ص 61 و بحارالانوار ج 104 ص 35 حديث 18
٢
حضرت رسول اكرم صلي الله عليه و آله فرمودند تمام چشمها در قيامت گريانند مگر سه چشم اول چشمي كه از ترس خدا
بگريد دوم چشمي كه از حرامهاي خدا بسته شود سوم چشمي كه شب را تا صبح در راه خدا بيدار باشد.
حديث پنجم
عن الصادق عليه السلام قال من نظر الي امراة فرفع بصره الي السماء او غمض بصره لم يرتد اليه بصره حتي يزوجه الله
.( عزوجل من الحورالعين. (بحارالانوار جلد 104 صفحه 37 حديث 28
از حضرت صادق عليه السلام روايت شده كه آنحضرت فرمودند كسي كه چشمش به زن نامحرمي بيافتد پس چشمش را به
آسمان بالا ببرد و يا چشمش را ببندد چشمش برنمي گردد مگر اينكه خداوند با عزت و جلال از حورالعين بهاو تزويج م يفرمايد.
حديث ششم
عن موسي بن جعفر عن آبائه عليهم الس لام قال علي عليه السلام استاذن اعمي فاطمة عليهاالسلام فحجبته فقال لها رسو ل الله
صلي الله عليه و آله لم حجبته و هو لايراك فقالت عليها سلام الله إن لم يكن يراني فانا اراه و هويشم الريح فقال رسول الله صلي
.( الله عليه و آله اشهد انك بضعة مني. (از بحارالانوار جلد 104 صفحه 38 حديث 36
روايت از حضرت موسي بن جعفر عليه السلام است از پدران بزرگوارش كه فرمودند حضرت علي عليه السلام فرمودند
شخص كوري از حضرت فاطمه زهرا اجازه خواست كه وارد شود حضرت در پس پرده حجاب رفتند حضرت رسول صلي الله
عليه وآله فرمودند چرا در پس حجاب رفتي آن شخص كور كه ترا نم يبيند عرض كرد اگر او مرا نمي بيند من او را مي بينم و او
بوي مرا استشمام مي كند حضرت رسول صلي الله عليه و آله فرمودند شهادت مي دهم كه تو پاره تن من هستي.
حديث هفتم
قال علي عليه السلام يا رسول الله صلي الله عليه و آله ام ي استأذن عليها قال نعم قال ولم يا رسول الله قال ايس رك ان تراها
.( عريانة. قال لاقال فاستأذن. (از بحارالانوار جلد 104 صفحه 38 حديث 37
مولاي متقيان حضرت علي عليه السلام به حضرت رسول صلي الله عليه و آله عرض كردند: يا رسول الله در وقت ورود بر
مادرم اذن بگيرم؟ فرمودند: بلي عرض كرد چرا؟ (در حالي كه مادر محرم است) فرمودند: خوشحال مي شوي مادرت را عريان و
بي لباس ببيني؟ عرض كرد: خير پس حضرت فرمودند: پس اذن و اجازه بگير.
حديث هشتم
.( قال النبي صلي الله عليه وآله اشتد غضب الله علي امراة ذات بعل ملات عينها من غير زوج ها.(بحارالانوار جلد 104 صفحه 39 حديث 42
حضرت رسول اكرم صلي الله عليه و آله فرمودند شديد و سخت است غضب خداوند بر زني كه شوهر دارد معذلك چشمش
را پر م يكند از غير شوهرش يعني زياد به غير شوهرش چشم مي دوزد.
٣
حديث نهم
عن ابي عبد الله عليه الس لام قال النظر سهم م ن سهام ابليس مسموم و كم من نظرة اورثت حسرة طويلة. (بحار الانوار جلد 104 صفحه
.( 40 حديث 46
حضرت امام جعفر صادق عليه السلام فرمودند نظر كردن (به نامحرم) تيري است مسموم از تيرهاي شيطان و چه بسيار
نگاهي كه وسيله حسرت و اندوه طولاني م يشود.(در قيامت).
حديث دهم
كان امير المؤمنين عليه السلام يسل م علي النساء و كان يكره ان يسل م علي الشابة منهن و قال اتخوف ان يعجبني صوتها
.( فيدخل من الاثم علي اكثر مما اطلب من الاجر. (بحارالانوار جلد 104 صفحه 37 حديث 26
حضرت امير المؤمنين عليه السلام به زنها هم سلام مي كردند اما كراهت داشتند به زنان جوان سلام كنند مي فرمودند مي ترسم
صداي زنهاي جوان مرا بشگفت در آورد و خوشم بيايد پس داخل شود بر من گناه، بيشتر از آنچه كه از اجر و مزد سلام
كردن(مي خواهم و م يطلبم).
بس م الله الر حم ن الر حيم
زنان به مردان از سه راه محرم مي شوند اول از راه نسب، دوم از راه رضاع، سوم از راه ازدواج،
كساني كه از راه نسب به انسان محرمند
-1 پدر و مادر و هر چه بالا روند، مانند پدربزرگ و مادربزرگ .
-2 اولاد و هر چه پايين روند، مانند نوه و نتيجه .
-3 خواهر و برادر و هر چه پايين روند، مانند خواهرزاده و برادرزاده .
-4 عمو و عمه و هر چه بالا روند، مانند عمو و عمه پدر و مادر .
-5 دائي و خاله و هر چه بالا روند مانند دائي و خاله پدريا مادر .
كساني كه از راه رضاع به انسان محرمند همان ها هستند كه از راه نسب محرم هستند، مانند پدر و مادر و اولاد و خواهر
و برادر و عمو و عمه و دائي و خاله رضاعي و نيز مادرزن رضاعي و دختر زن رضاع ي . و زن پدر رضاعي و زن پسر
رضاعي .
كساني كه از راه ازدواج به انسان محرم م يشوند
-1 مادر زن و هر چه بالا روند مانند مادر مادرزن .
-2 دختر زن و هر چه پايين رود، مانند دختر دخترزن .
٤
-3 زن پدر يعني نامادري و هر چه بالا رود، مانند زن اجداد .
-4 زن پسر يعني عروس و هر چه پايين رود مانند زن نوه و نتيجه .
كساني هم هستند كه به انسان محرم نيستند ولي ازدواج با آنها حرام است مانند دختر زني كه انسان ( نعوذ باالله ) با او
زنا كرده است و خواهر و مادر و دختر پسري كه ( نعوذ باالله ) انسان با او لواط كرده است.
تفصيل اين مسائل در ضمن 30 مسأله بيان خواهد شد البته ممكن است برخي از مسائل مربوط به محرم و نامحرم از قلم
بيفتد و يا برخي مسائل تكرار شود، دقت كنيد :
مسألة 1- پدر و مادر و هر چه بالا روند، مانند پدربزرگ و مادربزرگ به انسان محرم هستند .
مسألة 2- اولاد و هر چه پايين روند، مانند نوه و نتيجه به انسان محرم هستند .
مسألة 3- خواهر و برادر به هم محرمند، همچنين اولاد برادر به خواهر و اولاد خواهر به برادر محرمند .
توضيح: خواهر و برادري كه به هم محرمند سه قسمند:
اول خواهر و برادر پدري و مادري كه پدر و مادرشان يكي باشد .
دوم خواهر و برادر پدري كه فقط پدرشان يكي باشد .
سوم خواهر و برادر مادري كه فقط مادرشان يكي باشد .
اما اگر مردي از همسر خود اولاد پسر و دختر دارد و همسر جديدي مي گيرد كه او هم از شوهر قبلي خود پسر و دختري
دارد، اين دختر و پسرهاي همسر اول، به دختر و پسرهاي همسر دوم، با هم محرم نيستند چون نه پدرشان يكي است و نه
مادرشان.
بله اگر همسر دوم از اين شوهر جديد اولاد دار شود، اولاد او به اولاد قبلي شوهرش محرمند، زيرا پدرشان يكي است.
مسألة 4- عمه و عمو به انسان محرمند چه عمه و عمودي خود انسان باشند چه عمه و عموي پدر انسان و چه عمه و
عموي مادر انسان.
توضيح : عمه و عمو كه به انسان محرمند بر سه قسمند :
اول : عمو و عمه پدر و مادري كه پدر و مادرشان با پدر و مادر پدر انسان يكي است.
دوم : عمو و عمه پدري كه فقط پدرشان با پدر پدر انسان يكي است.
سوم : عمو و عمه مادري كه فقط مادرشان با مادر پدر انسان يكي است.
٥
اما عمو و عمه برادر و خواهر مادري انسان به انسان محرم نيستند زيرا عمو و عمه آنها عمو و عمه انسان نيستند يعني
برادر و خواهر پدر انسان نيستند.
توضيح : زني كه دو شوهر كرده و از هر كدام اولاد عمو و عمه اولاد شوهر اول با عمو و عمه اولاد شوهر دوم يكي
نيستند پس عمو وعمه اولاد شوهر اول به اولاد شوهر دوم و به عكس محرم نيستند.
مسألة 5- دائي و خاله به انسان محرمند چه دائي و خاله خود انسان باشند و چه دائي و خاله پدر انسان و چه دائي و
خاله مادر انسان.
توضيح : دائي و خاله كه به انسان محرمند سه قسمند :
دائي و خاله پدر و مادري كه پدر و مادرشان با پدر و مادر انسان يكي است.
دائي و خاله پدري كه فقط پدرشان با پدر مادر انسان يكي است.
دائي و خاله مادري كه فقط مادرشان با مادر مادر انسان يكي است.
اما دائي و خاله برادر و خواهر پدري انسان به انسان محرم نيستند، زيرا دائي و خاله آنها دائي و خاله انسان نيستند يعني
برادر و خواهر مادر انسان نيستند.
توضيح : مردي كه دو زن گرفته و از هر كدام اولاد دارد دائي و خاله اولاد زن اول با دائي و خاله اولاد زن دوم يكي
نيستند، پس دائي و خاله اولاد زن اول به اولاد زن دوم و به عكس محرم نيستند.
مسألة 6- مسأله هايي كه در مورد پدر و مادر، اولاد، خواهر و برادر، عمو و عمه، دائي و خاله گفته شد هم نسبي را
شامل مي شود و هم رضاعي را .
يعني همانطور كه مادر و خواهر و عمه و خاله نسبي به انسان محرم هستند، مادر و دختر و خواهر و عمه و خاله رضاعي
هم به انسان محرم هستند، و همانطور كه پدر و پسر و برادر و عمو و دائي نسبي به انسان محرم هستند، پدر و پسر و برادر
و عمو و دائي رضاعي هم به انسان محرمند .
توضيح : براي تحقق رضاع شرائطي لازم است كه در رساله هاي عمليه نوشته شده بايد مراجعه شود .
مسألة 7- دختر عمو و دختر عمه و دختر دائي و دختر خاله انسان به انسان محرم نيستند و همينطور پسر عمو و پسر
عمه و پسر دائي و پسر خاله انسان به انسان محرم نيستند.
مسألة 8- زن عمو اگر خاله انسان باشد به انسان محرم است و زن دائي اگر عمه انسان باشد به انسان محرم است
وگرنه زن عمو و زن دائي و همينطور شوهر عمه و شوهر خاله به انسان محرم نيستند .
٦
مسألة 9- زن عمو و زن دائي اگر مادرزن انسان باشند (يعني انسان با دختر عمو يا دختر دائي خود ازدواج كرده باش د )
به انسان محرمند.
مسألة 10 - زن پدر خود انسان، و زن پدر پدر انسان، و زن پدر مادر انسان به انسان محرمند و ازدواج با آنها تا آخر
عمر حرام است .
اما زن پدر زن انسان محرم نيست و حكم مادرزن را ندارد .
مسألة 11 - عروس خود انسان يعني همسر پسر انسان و عروس پسر انسان يعني همسر نوه انسان و عروس دختر انسان
يعني همسر نوه دختري انسان به انسان محرمند .
اما عروس زن انسان يعني همسر پسر زن انسان به انسان محرم نيست .
مسألة 12 - از مسأله قبل حكم عكس آن هم معلوم شد يعني پدر پدر شوهر انسان به انسان محرم است و همچنين پدر
مادر شوهر انسان به انسان محرم است .
مسألة 13 - داماد خود انسان يعني شوهر دختر انسان و داماد پسر انسان يعني شوهر دختر پسر انسان وداماد دختر انسان
يعني شوهر دختر دختر انسان به انسان محرمند .
اما داماد شوهر انسان يعني شوهر دختر شوهر انسان به انسان محرم نيست .
مسألة 14 - مادرزن انسان به انسان محرم است چه مادر نسبي زن باشد چه مادر ر ضاعي او، و همچنين است مادر
مادرزن و هر چه بالا رود .
مسألة 15 - اولاد شوهر انسان و نوه هاي پسري و دختري او به انسان محرم هستند .
مسألة 16 - اولاد زن انسان (در صورتي كه به او دخول كرده باشد) و نوه هاي پسري و دختري او به انسان محرمند،
چه اين اولاد از شوهر قبل باشد و چه از شوهر بعد .
اما قبل از اينكه به او دخول كرده باشد اولادش به او محرم نيستند .
مسألة 17 - خواهر زن انسان به انسان محرم نيست اما در عين حال نمي تواند با او ازدواج كند مگر اينكه زن انسان
فوت كند يا طلاق بگيرد در اين صورت پس از تمام شدن عده او مي تواند با خواهرش ازدواج كند .
مسألة 18 - برادرزاده زن انسان و خواهرزاده او كه زن انسان عمه يا خاله او مي شود به انسان محرم نيست اما ازدواج
با اين دو بدون اجازه زن انسان يعني عمه و خاله آنها جائز نيست .
٧
مسألة 19 - مادر پدر زن انسان به انسان محرم است زيرا انسان داماد پسر او مي شود، و داماد پسر مانند داماد دختر و
داماد خود انسان به انسان محرم هستند .
مسألة 20 - همانطور كه عروس خود انسان به انسان محرم است عروس پسر و دختر و نوه هاي پسري و دختري همه
به انسان محرم هستند .
بله عروس زن انسان به انسان محرم نيست، يعني اگر زني از شوهر ديگر پسري دارد و آن پسر عروسي مي كند زنش به
شوهر مادرش محرم نيست .
مسألة 21 - يكي از ز ن هايي كه به مرد محرم است ربيبه يعني دختر زن انسان است كه از شوهر ديگر باشد، چه از
شوهر قبل باشد چه از شوهر بعد، يعني اگر زن انسان طلاق بگيرد و شوهر جديد اختيار كند و از او دختردار شود، آن دختر
هم ربيبه شوهر قبل حساب مي شود و به او محرم است و همچنين اگر پسر زن انسان دختردار شود آن دختر هم ربيبه انسان
حساب م يشود و محرم است .
البته محروميت ربيبه مشروط بر اين است كه انسان به مادر او دخول كرده باشد و قبل از دخول، ربيبه محرم نيست .
مسألة 22 - خويشان زن انسان غير مادرش و مادر مادرش و مادر پدرش و دختري كه از شوهر ديگر است به انسان
محرم نيستند، بنابراين خواهر زن، عمه زن، خاله زن، زن برادر زن، برادرزاده زن، خواهرزاده زن، وعمه زاده زن و عموزاده
زن به انسان محرم نيستند . و زن پدر زن انسان به انسان محرم نيست يعني زن پدرزن به جاي مادرزن حساب نم ي شود و
زن پدر نم يتواند بگويد اين شخص داماد من است زيرا داماد او نيست بلكه داماد شوهر او است .
و مسأله ديگر اينكه : مادرزن پدر انسان به انسان محرم نيست يعني مادرزن جديد پدرمان به ما محرم نيست، اما زن پدر
محرم است .
مسأله 23 - اگر زني شير دهد پسري يا دختري را (شير كامل با شرائطي كه در رساله هاي عمليه بيان شده) آن زن مادر
رضاعي آن طفل و شوهرش پدر رضاعي آن طفل واولادش خواهر و برادر رضاعي آن طفل، و خواهر و برادر آن زن خاله و
دائي رضاعي آن طفل و خواهر و برادرشوهر آن زن عمه و عموي رضاعي آن طفل مي شوند و همه به او محرم هستند .
و خلاصه اينكه هر كه به انسان از راه نسب محرم است از راه رضاع محرم مي شود مثلا پدر رضاعي مانند پدر نسبي،
مادر رضاعي مانند مادر نسبي، خواهر و برادر رضاعي مانند خواهر و برادر نسبي، و همينطور سائرين .
البته رضاع محروميت به وجود مي آورد اما موجب ارث بردن نمي شود يعني مثال اولاد رضاعي از پدر و مادر رضاعي
ارث نم يبرند و همچنين سائرين .
٨
مسأله 24 - گاهي شير دادن سبب مي شود كه زن و شوهري به يكديگر محرم و حرام ابد شوند و چار ه اي ندارند جز
اينكه از يكديگر جدا شوند گر چه صاحب اولاد و عروس و داماد باشند، مثلا اگر كسي دختر كوجك شير خواري را به اذن
پدرش براي خود عقد كند اين طفل تا در عقد اوست زن او مي باشد حال اگر در اين مدت زن بزرگ او به اين زن كوچك
شير دهد (با شرائط آن) هر دو زن ها به شوهر حرام ابد مي شوند زيرا زن بزرگ او مادرزن رضاعي شده و مادرزن بر انسان
محرم و حرام است و زن كوچك او دختر زن و ربيبه شده و ربيبه به انسان محرم و حرام است .
مسأله 25 - مورد ديگري كه شير دادن موجب حرام ابدي شدن زن و شوهر به يكديگر مي شود اينست كه زني بچه شير
خوار داماد خود را (چه آن بچه از دختر خودش باشد و يا از زن ديگر داماد ش باشد) و يا بچه شير خوار داماد شوهرش را
(گر چه داماد خودش نباشد) شير كامل دهد در اين صورت دخترش به دامادش يا داماد شوهرش حرام ابد م ي شود زيرا در
روايت وارد شده : لاينكح ابوالمرتضع في اولاد صاحب اللبن ولا في اولاد المرضعة .
يعني پدر بچه شير خوار نبايد ازدواج كند با اولاد زن شير دهنده و نه با اولاد مردي كه صاحب شير زن شير دهنده است
و در مسأله اي كه ذكر شد زن داماد، يا از اولاد صاحب شير است و يا از اولاد زن شير دهنده، و يا از اولاد هر دو، پس
ازدواجشان باطل مي شود .
مسأله 26 - اگر مردي بخواهد دختر غير را كه بزرگ مي كند به او محرم باشد م ي تواند او ار به زن برادرش يا
خواهرش بدهد تا او را شير دهد (با شرائطش) تا عموي رضاعي يا دائي رضاعي آن دختر شود و به او محرم گردد و همينطور
اگر زني بخواهد پسر غير را كه بزرگ مي كند به او محرم باشد مي تواند او را به زن برادر خود و يا خواهر خود بدهد تا او
را شير بدهد (با شرائطش) تا عمه رضاعي يا خاله رضاعي آن پر شود و به او محرم گردد .
مسأله 27 - اگر كسي (نعوذ باالله) با زني زنا كند نمي تواند با مادر و دختر آن زن ازدواج كند اما با خود آن زن اگر
شوهر نداشته ازدواج مانعي ندارد .
اما اگر با زني ازدواج كرده بود و پس از ازدواج (نعوذبا الله) با مادر او يا دختر او زنا كرد آن زن به او حرام نمي شود.
مسأله 28 - اگر كسي (نعوذباالله) با زن شوهرداري زنا كند آن زن به او حرام ابدي مي شود يعني اگر شوهر او بميرد يا
او را طلاق دهد اين شخص زنا كننده نم يتواند با او ازدواج كند .
مسأله 29 - اگر كسي (نعوذباالله) با پسري لواط كند نمي تواند با مادر و خواهر و دختر آن پسر ازدواج كند يعني اين
زن ها به او حرام ابد مي شوند اما اگر با زني ازدواج كرده باشد و پس از ازدواج با او با پسر او يا برادر او يا پدر او
(نعوذباالله) لواط كند آن زن به او حرام نمي شود .
مسأله 30 - ازدواج با زني كه در عده است جايز نيست و اگر زن در عده باشد و مردي با او ازدواج كند چند صورت دارد :
٩
-1 هر دو عالم باشند به اين كه زن در عده است و عالم باشند به اينكه ازدواج با زني كه در عده است جايز نيست .
-2 يكي از آنها عالم باشند . در اين صورت اگر با هم ازدواج كنند ازدواج باطل و به يكديگر حرام ابد م يشون
-3 هر دو جاهل باشند به اينكه زن در عده است ازدواج با زني كه در عده است جايز نيست؛ ولي پس از دخول بفهمند
كه زن در عده بوده، و ازدواج با او جايز نبوده است، در اين صورت هم ازدواج باطل و به يكديگر حرام ابدي م يشوند .
-4 هر دو جاهل باشند و قيل از دخول بفهمند، در اين صورت به يكديگر حرام ابدي نم ي شوند، ولي عقدي كه
خوانده اند باطل است و بايد صبر كنند تا عده تمام شود، و پي از تمام شدن عده اگر مايل بودند با هم ازدواج كنند .
و در اين صورت چهارم فرقي نيست بين اينكه هم ندانند زن در عده است و هم ندانند ازدواج با زني كه در عده است
جايز نيست، و بين اينكه يكي را بدانند و ديگري را ندانند مثلا بدانند كه زن در عده است ولي ندانند كه ازدواج با زني كه
در عده است حرام مي باشد، و يا بدانند ازدواج با زني كه در عده است حرام مي باشد، اما ندانند كه زن در عده است .


نوشته شده در 18/7/1393 - 22:30:16 - توسط: مرضيه کرات


امروز:  پنجشنبه 30 شهريور 1396
اخبار
آموزش
کتابخانه
اصطلاحات
مقالات
اساتید
کانون قرآن
گفتمان
پرسش و پاسخ
بسیج
گالری عکس
مناسبت ها
فرزانگان
اطلاعیه ها و بیانیه ها
رویدادها
تازه های علمی
 
 
 
 
کليه حقوق معنوي براي مجتمع آموزش علوم اسلامي کوثر محفوظ مي باشد.
Designed by Hetav Group & Powered by: Karimabadi